رئیس بخش روابط خارجی کلیسا در اسقفی مسکو در سومین نشست بین المللی «دین و صلح» با تاکید بر نقش گفتگو میان ادیان گفت: "هدف از گفتگوی ادیان، جستجوی پاسخی به چالش های دنیای امروز، تامین صلح در زندگی و همکاری ادیان، اقوام و فرهنگ ها است."

سومین نشست بین المللی «دین و صلح» با موضوع «نقش دین در دنیای امروز» روز ۲۹ اکتبر در شهر مسکو برگزار شد. این نشست با هماهنگی دولت مسکو و شورای تعاملات با انجمن­­های دینی وابسته به ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، میزبان کارشناسان دولتی، فعالان اجتماعی و نمایندگان نهادهای قانون گذار و اجرایی و همچنین دانشمندان مطرح دینی و اصحاب رسانه بود.

"متروپولیت والاکالومسک ایلاریون" رئیس بخش روابط خارجی کلیسا در اسقفی مسکو که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در ابتدای سخنان خود بر اهمیت موضوع نشست تاکید کرد؛ چرا که «بدون تعامل صلح آمیز ادیان سنتی اختلافات دینی حل و فصل نمی­شوند».

ایلاریون در ادامه تاکید کرد: "سنجش و ارزیابی نقش دین در پروسه جهانی شدن، گسترش افراطی­ گرایی و تروریسم با پوشش دین و وضعیت اخلاقی جامعه انسانی دشوار است. روسیه تجربه­ای چندین قرنی در ایجاد روابط بین اقوام، ادیان و فرهنگ­های مختلف دارد؛ که ما حتی امروز هم از این تجربه بهره می­گیریم."

وی در این رابطه افزود: "در تاریخ حکومت­های روسیه با وجود تنوع قومی، هیچ­گاه درگیری­های دینی و اختلافات جدی بین نمایندگان ادیان مختلف رخ نداده است. به گفته وی، در کشور روسیه مردم به دنبال مجزا ساختن فرهنگ و سنت­های خود از دیگران و یا فراخواندن دیگران به پذیرش فرهنگ و سنت دیگر نبوده­اند، بلکه همیشه شرایط برای حفظ باورها و ارزش­ها، زبان و آداب و رسوم هر یک از اقوام آماده بوده است. "

ایلاریون در ادامه به نقش صلح و آرامش در میان مردم اشاره کرد و گفت: "هدف اصلی ما از تعامل میان اقوام و ادیان، کمک به برقراری صلح و آرامش و تفاهم در بین مردم است. عیسی مسیح نیز در کتاب انجیل متی از ما می­خواهد که صلح و آرامش را برقرار کنیم (متی، ۵:۹). در رابطه با نمایندگان سایر ادیان نیز ما از پولس رسول پیروی می­کنیم که می­فرماید: «اگر برایتان ممکن است، با دیگر مردمان در صلح به سر ببرید» (نامه به مسیحیان روم، ۱۲:۱۸)"

متروپولیت ایلاریون از سخنان پاتریارخ کریل در مجمع روحانیان کلیسای ارتدوکس روسیه در سال ۲۰۱۳ یاد کرد که وظیفه همه ما را برگزاری گفتمان بین ادیان عنوان کرد. به گفته ایلاریون، "ارتباط ما با نمایندگان سایر ادیان، یکی از راه­های وفاداری ما به عیسی مسیح است. هدف از گفتگوی ادیان، جستجوی پاسخی به چالش­های دنیای امروز، تامین صلح در زندگی و همکاری ادیان، اقوام و فرهنگ­ها است."

به اعتقاد ایلاریون، تشابه در اصول اخلاقی ادیان سنتی زمینه ­های مبارزه مشترک با چالش­های امروز از جمله افراطی­ گرایی، تهاجم سکولیاریسم، نسبی گرایی اخلاقی، دفاع از مفاهیم سنتی همچون ازدواج و خانواده و حقوق بنیادین بشر را فراهم می­سازد.

ماکسیم بلااوسوف معاون رییس اداره سیاست های داخلی وابسته به دفتر ریاست جمهوری روسیه پیام رییس جمهور را به این شرح خواند: "امروز نمایندگان ادیان مختلف در زندگی کشور حضور فعالی دارند؛ این گروه ضمن گسترش فعالیت­های آموزشی، روشنگری و خیریه، به مساله تربیت نسل در حال رشد و تقویت اصول اخلاقی و روحانی توجه کافی نشان می­دهند. آنان برای حمایت از صلح و توافق در جامعه تلاش زیادی می­کنند؛ تلاش­های سازمان­های دینی در راستای مقابله با هرگونه افراطی ­گرایی دینی در جامعه، بیش از همه جای تقدیر دارد."

معاونین سرگی ناریشکین رییس دومای روسیه و سرگی سابیانین شهردار مسکو پیام دو مقام عالی روسیه و مسکو را قرائت کردند.

نمایندگان شورای دینی آسیای مرکزی، اداره دینی قفقاز، انجمن کلیسای انجلیکا، انجمن یهودیان فدراسیون، سفیر تام الاختیار وزارت خارجه روسیه در امور حقوق بشر، دموکراسی و حقوق حاکمیت در این جلسه به ایراد سخن پرداختند.

پس از پایان جلسه عمومی نشست، میزگردها با موضوعات «خاور میانه: راه­های دستیابی به صلح بین ادیان»، «بحث و مناظره در دفاع از ارزش­های دینی، اخلاقی و سنتی» و «سازمان­ خیریه دینی در روسیه و دنیا» تشکیل شد.

در پایان مباحثات، متروپولیت ایلاریون خطاب به همه حاضرین گفت: "ما امروز برای این دور هم جمع شده­ایم که راه حلی را ارایه دهیم. باید توجه جامعه جهانی را به چالش­های امروز جلب کرده و از رهبران سیاسی بخواهیم که راه­ حلی واقعی برای مشکلات بیابند. " به اعتقاد ایلاریون، وضعیت مسیحیان تحت تعقیب و آزار در خاورمیانه نیاز به توجه جدی دارد و با بیانیه و سخنرانی کاری از پیش نخواهد رفت. نیاز به ساز و کار سیاسی وجود دارد و باید ائتلافی گسترده علیه تروریسم تشکیل داد که برای ازمیان برداشتن این تهدید سهمی واقعی داشته باشد.

منبع: سایت کلیسای ارتدوکس روسیه

http://www.patriarchia.ru/db/text/۴۲۵۸۶۱۳.html

کد خبر 2506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =